fbpx
 

Nauka językaOceny końcoworoczne? A po co mi one…?

10 czerwca 2021
https://encjo.pl/wp-content/uploads/2021/06/blog.zapraszanie.POWITANIE-1280x905.jpg

Chcesz się dowiedzieć, po co Ci świadectwo na koniec roku lub ocena opisowa? Co z nią robić i jak wykorzystać do dalszego rozwoju? No to czytaj.

Zapewne nie raz zastanawiałeś/łaś się nad sensem tych wszystkich ocen, opisów i świadectw. No bo to przecież głównie zbiera kurz w szufladzie, a czy ktoś z tego korzysta? Otóż ja Ci tu zaraz pięknie wyłożę, po co nam te świadectwa. Dowiesz się też, w jakiej formie dostaniesz je w naszej szkole oraz dlaczego właśnie taka opinia jest istotna.

Jak taka ocena może wyglądać?

Sprawę trzeba jednak zacząć od rozróżnienia dwóch rodzajów ocen/opinii na koniec roku. Możesz zostać obdarowany świadectwem z kolumną stopni lub oceną opisową. Możesz też dostać list od ENCJO, ale o tym później.

Stopnie, jak pewnie wiesz, mało mówią i są niemiarodajne dla ucznia. Ty widzisz tylko numerek, a cały rok szkolny sprowadza się do walki o to, by ten numerek był jak najwyższy. Tak działa nasz system szkolny i niewiele możemy w tej sprawie zrobić. Drugą opcją w szkołach są oceny opisowe. Tu dostajesz obszerną notatkę o tym, jak sobie radziłeś/-łaś. Co musisz jeszcze zrobić, a co już za Tobą. I taką właśnie formę oceny wybraliśmy w ENCJO dla Ciebie.

Ocena opisowa

Kiedy w szkole najważniejsza jest dobra relacja (zarówno między kursantami, jak i na linii nauczyciel – uczeń) stopnie przestają mieć priorytetowe znaczenie. Najważniejsze staje się osiąganie, jak najlepszych wyników, w naszym przypadku będą to wyniki z zakresu nauczania języka. Rok szkolny sprowadza się nie do zdobywania numerka, a do wypracowania umiejętności. Gramy przecież do wspólnej bramki i lektor i kursant chcą osiągnąć jak najwięcej. Przychodzi jednak koniec roku i zapewne zastanawiasz się, jak to u Ciebie poszło. I właśnie taka opisowa ocena pomoże Ci znaleźć odpowiedzi na to pytanie.

Ważnym aspektem jest również posiadanie możliwości pisania takich ocen, bo nie wszędzie będzie to możliwe. W przypadku trzydziestoosobowej klasy, w której nauczyciel nie ma możliwości nawiązania indywidualnej relacji z uczniem, jest to niewykonalne. Także ze względu na czas, jaki trzeba poświęcić, by takie opinie napisać. Sytuacja wygląda pewnie inaczej w młodszych klasach, gdzie nauczyciel ma jedną grupę pod opieką. W przypadku nauczyciela angielskiego takich klas uczy się kilka.

W szkole językowej natomiast, gdzie uczniów mamy kilku w grupie, nawiązanie dobrej relacji i przyjrzenie się każdemu uczniowi nie stanowi problemu. Lektor może obserwować każdego ucznia na przestrzeni całego roku i na koniec zaserwować mu rzetelną informację, o tym, jak sobie radził/-ła przez ten czas. Samo napisanie ocen zajmuje sporo czasu, ale na pewno nie obciąża aż tak bardzo, gdyby to miało być kilka grup po 30 uczniów. Dlatego takie opinie piszę się chętniej i z przyjemnością. A to bardzo ważne do końcowego efektu.

Podam Ci więc trzy cechy dobrej opinii.

RZETELNA – opierająca się na faktach, dogłębnie przemyślanych przez osobę ją piszącą.

PRECYZYJNA – znajdziesz w niej konkretne informacje o tym, jak sobie radzisz i nad czym musisz pracować; dostaniesz określone wskazówki, a każda informacja będzie poparta analizą Twojego procesu nauki.

KONSTRUKTYWNA – po przeczytaniu takiej opinii nie siądziesz z płaczem na krześle ani woda sodowa nie uderzy Ci do głowy. Nie znajdziesz tam jedynie mocnych lub jedynie słabych stron Twojego procesu nauki. Musi się tam znaleźć wszystko, w takiej formie byś mógł/-ła wyciągnąć wnioski do pracy na przyszły rok.

Po co mi to?

No i w końcu najważniejsze pytanie: Po co mi ta opinia/ocena? W takiej opinii znajdziesz informację o tym, jak radziłeś/-łaś sobie przez cały rok nauki. Jakie zrobiłeś/-łaś postępy, czego się nauczyłeś/-łaś, co robisz dobrze, a nad czym musisz popracować. Celem takiego opisu jest monitorowanie Twojego rozwoju. Żeby mieć na niego wpływ i móc nim kierować. Bo zakładam, że ucząc się języka, chcesz osiągać dobre wyniki, być skutecznym i iść do przodu. Znajdziesz więc tam także wskazówki, do tego, co robić dalej oraz jak pracować nad tym, co wymaga dopracowania.

Taka opinia ma być wskazówką tego, jak było, ale przede wszystkim drogowskazem do celu, jakim jest opanowanie umiejętności mówienia w obcym języku. Bowiem oprócz monitorowania kolejnym celem takiej oceny jest MOTYWOWANIE i INSPIROWANIE.

ENCJO listy pisze.

Na początku wspomniałam o tym, że w naszej szkole piszemy listy. Bo tak właśnie jest. U nas nie dostaniesz świadectwa z kolumną numerków ani oceny opisowej. W naszej szkole staramy się wyjść Ci naprzeciw i piszemy listy. Spersonalizowane, napisane przez Twojego lektora oraz naszą Panią Dyrektor. Do każdego listu przykładamy się bardzo i jest on wynikiem całorocznej pracy, zarówno Twojej, jak i naszej.

Znajdziesz tam swoje mocne strony oraz elementy, nad którymi musisz popracować. Dowiesz się konkretnie, jak radzisz sobie z komunikacją, czytaniem, pisaniem, pracą w grupie, słuchaniem, jak wyglądała u Ciebie systematyczność oraz praca samodzielna. No słowem: masz wszystko jak na tacy. Nic tylko brać, czytać i motywować się do dalszej nauki.

Inspiracja na przyszły rok to dla nas równie istotny element. Na końcu każdego listu znajdziesz więc konkretne wskazówki, co możesz robić, by usprawnić proces uczenia się w przyszłym roku i rozwijać swoje językowe skrzydła. Podamy Ci konkretne pomysły.