fbpx
 

Nauka językaMoje dziecko nie chce już chodzić na zajęcia angielskiego.

13 maja 2024
https://encjo.pl/wp-content/uploads/2024/04/44.png

Jak zachęcić dziecko do uczestnictwa w kursie? Co zrobić, jeśli dziecko nie chce chodzić na zajęcia językowe?

Znasz poniższe zdania? Martwisz się, że jesteś okropnym rodzicem, który zmusza swoje dziecko do wysiłku ponad jego/jej siły i chęci? Nie masz energii i pomysłów, jak radzić sobie z takim buntem? Dowiedz się, jak motywować dziecko do udziału w zajęciach angielskiego.

  • Nie chce mi się!
  • Już nie będę chodzić na te zajęcia.
  • A bo inni już nie muszą!

Zebraliśmy dla Ciebie kilka pomysłów, jak radzić sobie z brakiem chęci do chodzenia na zajęcia z angielskiego. Pomogą Ci one zrozumieć reakcje Twojego dziecka.

Jeśli widzisz skrzywioną minę, gdy tylko wspominasz o wyjściu na zajęcia angielskiego i różnorodne wymówki, żeby nie pójść na angielski, wbrew pozorom nie jest to mocno alarmujące i bardzo nietypowe. Szczególnie jeśli nie ma charakteru permanentnego. Tj. zdarza się od czasu do czasu.

Warto przeczekać ten trudniejszy okres.
Jeśli dziecko wychodzi z zajęć bez oznak niechęci, to dobry znak. To znaczy, że wszystko jest w normie, a jego opór jest wyrażeniem „niechcemisiejstwa”, które dotyka zarówno dzieci, jak i nas. Podobnie jest z chodzeniem na treningi u dorosłych. Tylko że nasze myślenie logiczne i racjonalne jest w pełni wykształcone, więc jesteśmy w stanie sobie wytłumaczyć i się zmotywować 💪
Mózg dziecka tak nie funkcjonuje. Ważna w procesie uczenia się jest RADOŚĆ. Naszym rodzicielskim marzeniem jest, aby nasze dzieci czerpały radość z uczenia się, i zdobywania nowych kompetencji. By z uśmiechem na twarzy i w podskokach uczęszczały na zajęcia. Jest to przecież oczywiste.
RADOŚĆ to też nie stan permanentny. Jest naszym celem, ale musimy pamiętać i mieć wyrozumiałość dla momentów, w których radość zastępują inne emocje np. smutek czy złość.
Ich naprzemienność jest nieunikniona . Tym bardziej w trakcie intensywnego rozwoju dziecka, towarzyszą mu naprzemienne okresy harmonii, współpracy, równowagi oraz okresy trudniejsze (bunt, opór). Jeśli Twoje dziecko ZAWSZE idzie na zajęcia angielskiego uśmiechem na twarzy — jesteś rodzicem szczęściarzem! Choć prawdopodobnie okres dysharmonii i oporu jest jeszcze przed Wami…
Przejdźmy to RAZEM, bo warto się na taką ewentualność przygotować
Dowiedz się, co robić, gdy Twoje dziecko nie chce chodzić na zajęcia angielskiego. 

Często dziecko nie chce wracać na dodatkowe zajęcia z angielskiego. Ciężko je zmotywować czy zachęcić do udziału w nich. Szczególnie że lato już za rogiem i ciepłe dni rozleniwiają. Na początku zajmiemy się elementem, który przewija się w domu każdego rodzica, bez względu na pogodę czy też porę roku. A mianowicie — pewien etap rozwoju, w czasie którego dziecko uczy się budować własną autonomię i testuje granice.

Budowanie autonomii i testowanie granic u dziecka to ważne etapy w jego rozwoju. Opiszemy je w kontekście świadomego wspierania dziecka:

  1. Bliskość i separacja: W pierwszych chwilach życia dziecko jest intensywnie związane z matką. Początkowo jest to fizyczna bliskość, a z czasem pojawiają się pierwsze separacje. To naturalny proces, który prowadzi do coraz większej autonomii.
  2. Świadomość odczuć: Rodzice powinni zdawać sobie sprawę z własnych uczuć związanych z oddzielaniem się dziecka. Czasami towarzyszy im dumny smutek, gdy pociecha staje się bardziej niezależna. Ważne jest akceptowanie tych emocji i umiejętne nimi zarządzanie.
  3. Wspieranie samodzielności: Dziecko rozwija autonomię poprzez dostęp do zadań wymagających samodzielności.
  4. Testowanie granic: Dzieci prowadzą eksperymenty, aby zrozumieć, gdzie są granice. To naturalny sposób na zdobywanie wiedzy, często bardziej jednoznaczny niż słowa.

Dzieci chcą podejmować decyzje i kontrolować swoje działania. To naturalny i zdrowy etap rozwoju, w którym dzieci uczą się, jak funkcjonować w świecie, stawiać pierwsze kroki w autonomii, stawiać własne granice i bronić ich. Dziecko może próbować sprzeciwić się zasadom i ograniczeniom, żeby zobaczyć, jak daleko może się posunąć lub po prostu zrozumieć, jak działa świat wokół niego.

Gdy nasze dziecko stanowczo odmawia udziału w zajęciach angielskiego
Warto zachować spokój i zaopiekować się swoimi emocjami, reagując adekwatnie do sytuacji. Kilka prostych zasad, które zawsze się sprawdzą to:
⭐ opisanie problemu („Widzę, że nie masz ochoty dziś iść na angielski”)
⭐ udzielenie informacji („Twoje zajęcia zaczynają się za 20 minut, czas wychodzić z domu”)
⭐ zaproponowanie wyboru („Możemy iść przez park lub jechać autem”)
⭐ opisanie swoich uczuć („Mamy umowę i chcę się jej trzymać”)
Co możesz zrobić jako rodzic, gdy Twoje dziecko nie chce uczęszczać na angielski lub inne zajęcia dodatkowe?

Przede wszystkim zauważyć i pozwolić wybrzmieć tym uczuciom.

  1. Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania wobec oporu dziecka, zauważ te trudne emocje. Nie traktuj ich jako „za mało istotne”. Zamiast tłumaczyć, że strach to nic wielkiego, proponujemy tzw. ZACHĘTĘ OPISOWĄ.  Czyli rozmowę rozpoczynającą się od słów:
    – Widzę, że…
    – Słyszę, że…
    – Zauważyłam, że…
  2. Zachęta opisowa polega na okazywaniu zrozumienia, akceptacji i otwartości na słuchanie dziecka, zamiast narzucania swojej woli czy krytykowania jego oporu. Daje to dziecku poczucie, że jego uczucia i myśli są ważne i zostają uwzględnione, co pomoże dziecku zbudować pozytywny stosunek do trudnych sytuacji i wyzwań, które będą je spotykać w przyszłości.
    „Widzę, że teraz czujesz strach przed pójściem na zajęcia. Czasem każdy czuje strach. Mnie zawsze pomaga przytulas. Spróbujemy?”
  3. Podobnie jest w sytuacji, gdy coś jest dla dziecka za trudne lub gdy zauważa, że inni radzą sobie z czymś lepiej. Często jest tak jeśli np. nie utrwalają materiału na bieżąco, pozostali mają lepiej opanowany materiał. Opór jest wtedy reakcją obronną przed porażką. Jako rodzic, możesz zachęcić dziecko do częstych odwiedzin na platformie z ćwiczeniami czy powtórek.
  4. Najlepszym sposobem jest okazanie zainteresowania. To będzie tak zwana ZACHĘTA ANGAŻUJĄCA, którą najlepiej zacząć od słowa „Potrzebuję…” Np. „Potrzebuję, abyś wyjaśnił mi, jak się w to gra. Chętnie sprawdzę, czy znam te słowa co Ty”.
    Podejdź Drogi Rodzicu do tego z radością, ciekawością, w formie zabawy. A zobaczysz, że będzie to cudowną motywacją dla Twojej pociechy. Porozmawiajcie co jakiś czas o zajęciach. Niektórym młodszym dzieciom to wystarczy – świadomość, że jesteś, że interesujesz się i doceniasz to, co robi ❤️
  5. Jeśli to nie zadziała, warto wprowadzić tzw. okres próbny na zajęcia dodatkowe.

Pst. Super sposobem na utrwalanie i poszerzanie słownictwa i materiałów z zajęć są gry i filmiki, które znajdziesz na naszym kanale YouTube – ENCJO kids.

Zobacz nasz wpis, o tym, dlaczego nauka w grupce jest lepszym rozwiązaniem dla Twojego dziecka.

zajecia angielskiego motywacja
moje dziecko nie chce chodzić na zajęcia angielskiego
Radości z procesu uczenia się nie wymusisz nagrodą, a tym bardziej karą.
Kluczową rolę odgrywa edukacja oparta na radości poprzez skuteczną komunikację, życzliwość wobec drugiej osoby i JEDNOCZESNA stanowczość wobec zasad i granic.
Zachęcamy do dialogu na płaszczyźnie Szkoła – Rodzic. Pamiętajcie, że zależy nam na tym samym – dobru Twojego dziecka i jego rozwoju językowym. Im wcześniej zasygnalizujesz zaobserwowany problem, tym szybciej będziemy mogli skutecznie zadziałać – WSPÓLNIE – nie rezygnując z rozwoju językowego Twojego dziecka.

moje dziecko nie chce chodzić na zajęcia angielskiego

Zapoznaj się z naszym artykułem o habit trackerze. Czyli o tym, jak dobre nawyki pozwalają nam się skuteczniej uczyć.
A może wolisz posłuchać? Wejdź na nasz kanał YouTube.